«سه خواهر»؛بازگشت حمید امجد پس از 12 سال به صحنه/تئاتر ایران و سلطه اقتصاد، سانسور، ابتذال و سیاست. فرهنگ > تئاتر - حمید امجد در نشست مطبوعاتی نمایش «سه خواهر از دوری 12 ساله‌اش از صحنه تئاتر و دلایل بازگشت دوباره‌اش به تئاتر گفت. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری. نمایش «سه خواهر و دیگران» با حضور حمید امجد؛ کارگردان، سعیده آبشناسان؛ تهیه کننده،. امیر اثباتی؛ طراح صحنه، رضا مرتضوی؛ آهنگساز و افشین هاشمی، ریحانه سلامت، معصومه. رحما��ی، رامین سیاردشتی، علیرضا ناصحی، داریوش موفق، محسن حسین ...

«سه خواهر»؛بازگشت حمید امجد پس از 12 سال به صحنه/تئاتر ایران و سلطه اقتصاد، سانسور، ابتذال و سیاست

فرهنگ > تئاتر - حمید امجد در نشست مطبوعاتی نمایش «سه خواهر از دوری 12 ساله‌اش از صحنه تئاتر و دلایل بازگشت دوباره‌اش به تئاتر گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری نمایش «سه خواهر و دیگران» با حضور حمید امجد؛ کارگردان، سعیده آبشناسان؛ تهیه کننده، امیر اثباتی؛ طراح صحنه، رضا مرتضوی؛ آهنگساز و افشین هاشمی، ریحانه سلامت، معصومه رحمانی، رامین سیاردشتی، علیرضا ناصحی، داریوش موفق، محسن حسینی، پیام امیرعبدالهیان، بهنوش بختیاری و جمشید جهانزاده بازیگران این اثر نمایشی در سالن تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیر اثباتی گفت: خوشحالم که بعد از سال‌ها آقای امجد کاری را برای آوردن روی صحنه در نظر گرفتند و ما هم همراه ایشان هستیم تا این کار اجرا شود. سال ها قبل از اینکه این نمایشنامه منتشر شود من در جریان این نمایش بودم و حالا خیلی‌ خوشحالم که به مرحله اجرا رسیده چون نمایش خوب و جدی است.

او در مورد تجربه همکاری با حمید امجد توضیح داد: من در چند کار تئاتری آقای امجد بودم و ارتباط کاری ما با همان شکل قبلی‌ ادامه پبدا کرده است. در این کار هم با توجه به اینکه من از قبل در جریان بودم، فکر می‌کنم تا جایی‌ که به طراحی مربوط می شود می‌توانم این توضیح را بدهم که در این متن ارجاع به متون تاریخی‌ دیده می‌شود همچنین ما ذات آثار چخوف را در این اثر می بینیم. من سعی‌ کردم که شکل اجرا را با همان شیوه‌ای که در آن زمان بود به تصویر بکشم. به لحاظ زیبایی‌ شناسی‌ نگاه ما به این ترتیب بود و این توافق هم مثل همیشه با آقای امجد وجود داشت. لذتی که از کشف نکته‌های‌ ظریف درون متن به من دست می داد در طراحی انگیزه‌ای می‌شد که مسیر خود را پیدا کنم. امیدوارم این لذت در بینندگان اثر هم اتفاق بیفتد.

در ادامه حمید امجد درباره مقدمه این نمایشنامه توضیح داد: نمایشنامه «سه خواهر و دیگران» برخلاف دیگر نمایشنامه‌های من مقدمه ای هم دارد که از آن جایی که نمی‌توان این مقدمه را اجرا کرد به دردمان نمی خورد. شاید به دلیل تجربه تاریخی‌ و زیبا شناختی‌ که در متن هست لازم دیدم که توضیحاتی در مقدمه مورد این تجربه بدهم.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: در کارهای من قدری گرایش به تاریخ و رخدادهای تاریخی و نفس متن و بنیامتنیت وجود دارد و گه گاه درباره آدم های گذشته و تاریخ درام نوشته ام و در هر کدام تلاش کردم از ترکیب های مختلف بینامتنی میان تاریخ به کلیت یکپارچه نهایی دست یابم. این متن هم پیرامون چند متن از چخوف و زندگی اوست. به ویژه آخرین سال های زندگی اش که بیماری سل او را وادار کرد از شهرهای بزرگ فاصله بگیرد و متن هایی که در ذهنش بوده به نگارش دربیاورد. در نمایش ما تلاش شده این متن ها با آنچه که ما را با او خویشاوند می کند.

او افزود: این نمایش فقط چخوف خالص نیست و در مورد ما و جهانی است که در آن زندگی می کنیم. نقطه تماس شخصیت های خیالی هستند که من به آن ها اضافه کردم. فرض داستان ما این است که شخصیت «فریز» پیشخدمت نمایشنامه «باغ آلبالو» می تواند ارتباطی با ما ایرانی ها داشته باشد. او سعی می کند به همه بگوید او فیروز غلام سیاهی است که به روسیه رفته و آن جا بزرگ شده است. او با خودش نمایش تخت حوضی را هم می آورد و امید من و همکارانم این است که این ترکیب ساختمان یکپارچه ای بسازد که تماشاگران از آن لذت ببرند.

امجد درباره همکاری با اثباتی توضیح داد: همکاری من با آقای اثباتی از دهه ۷۰ آغاز شده. در دهه ۸۰ با چند نمایش و فیلم وارد مذاکره شدیم. آقای اثباتی از لحظه نوشتن در کنار من حضور داشتند. چند بازیگر و چند همکار هستند که همیشه از همان ابتدا در ذهنم می‌دانستم که این نقش برای این بازیگر است. خوشبختانه همیشه چند بازیگر حضور داشتند که من بتوانم ذخیره ای ذهنی‌ را در زمینه با نقش های سخت داشته باشم. آقای اثباتی خیلی‌ زود متوجه می شوند که من چه می خواهم. شاید اگر من کسانی‌ مثل آقای اثباتی و همکاران دیگر را نداشتم هیچوقت یک سری از متن ها را نمی نوشتم. من خواستم سپاسم را برای بودن و دانش و تجربه آقای اثباتی اعلام بکنم.

حمید امجد در پاسخ به دلیل خداحافظی سام قریبیان از این نمایش گفت: در این پروژه‌ بازیگران زیادی تست دادند و حضور داشتند و بعضی‌‌ها ازلحاظ سلیقه و درگیری های دیگری که داشتند و حال دلایل گوناگون، خیلی‌ از دوستان که حدودا ۱۰ نفر بودند در کنار ما نیستند. با آقای قریبیان هم به دلیل مشغولیت کاری که ایشان داشتند و درگیر فیلمی بودند و نوع سلیقه ایشان، دوستانه به این نتیجه رسیدیم که در همکاری‌های بعدی با هم به روی صحنه برویم. ایشان هم یکی‌ از آن چندین نفر بودند که نتوانستیم با آنها کار کنیم. سام قریبیان و بهناز جعفری از جمله بازیگرانی بودند که بیش از بقیه همراه ما بودند و امکان همکاری بیشتر بنا به دلایل مختلف فراهم نشد.

حمید امجد در ادامه با اشاره به نقش گروه در شکل گیری این نمایش خاطرنشان کرد: یکایک همکارانم در واقع سهم حیاتی و کلیدی در این نمایش داشتند. تهیه کننده ما برای تئاتر سرمایه گذاری کرده است. یک مهمان تازه وارد عرصه تئاتر شده و از لحظه ورود در نقش میزبان هم دارد به تئاتر خدمت می‌کند. خانم آبشناسان بدون هیچ سرمایه دولتی و کمکی‌ روی این کار ایستاده اند و با حمایت تام و پشتوانه تمام قدر وارد پروژه شدند. نخواستند که الکی‌ کار را شلوغ کنند و این پروژه‌ مدیون ایشان است. امیدوارم که نتیجه کار رضایت بخش باشد و تماشاگران بدون تعارف از کار لذت ببرد که خستگی‌ همهٔ ما به ویژه ایشان درآید. طبیعتا بازگشت سرمایه مهم است اما تمرکز ایشان روی فرهنگ است و امیدوارم بازتاب فرهنگی‌ کار در درجه اول و بعد هم بازگشت سرمایه، ایشان را تشویق به حضور مجدد در این عرصه کند.

این کارگردان درباره دلیل دوری 12 ساله اش از عرصه تئاتر گفت: تئاتر مولفه ها و عناصر جداگانه ای دارد اما اگر نتواند به یکپارچگی برسد مجموعه سالمی نخواهیم داشت. سلول های سرطانی وقتی شکل می گیرند که یک سلول کار خود را گم می کند یا به یکباره شروع به تکثیر خود می کند. در هر اثر هنری همین طور است. فکر نمی کنم دوستان مخالف تبلیغات باشند اما این که اثری به خاطر تبلیغات تولید شود غلط محض است. من در وضعیت تئاتری که درک کردم این بیمارگونی را دیدم هنوز هم می بینم. وضعیت امروز تئاتر از جنبه هایی نسبت به گذشته بدتر شده است اما شرایطی برای بهبود مقطعی شرایط کار ایجاد شده است. آمیزه ای از سلطه اقتصاد، سانسور، ابتذال و سیاست باعث دوری من از تئاتر شد. امیدوارم هیچ گاه نوشته ای تولید نکنم که در خدمت ابتذال باشد. من از آنچه که به نام خودم به روی صحنه می امد راضی‌ نبودم. به همین خاطر ۱۲ سال به روی صحنه نیامدم. از یک جایی‌ فکر کردم این حرفه را نمی‌خواهم. سالهای سال به من گفتند که شرایط عوض شده است و بیا کار کن.

امجد درباره استفاده از چهره هایی چون بهنوش بختیاری توضیح داد: هیچ جمله ای و هیچ عنصری در کار تک کارکردی نیست و هیچ گاه کسی را صرفا برای گیشه استفاده نکردم. شک نکنید که به هزار جنبه کارآیی و توانایی و قابلیت فکر می‌کنم. این نوع داوری تهش توهین به کار و بازیگر است. هر کدام از این بازیگران از جمله بهنوش بختیاری پر از خلاقیت و قابلیت هستند. روز اول مواجهه و ارتباط من با خانم بختیاری خیلی‌ سال پیش در کلاس فلسفه مدرن بود. من معدودی از کارهای خانم بختیاری را دیدم. روز اولی‌ که راجع به این کار حرف زدیم گفتند: من می‌خواهم نقش واقعی یا حتا تلخ بازی کنم می خواهم کار تازه انجام دهم. ممکن است که بگویید ایشان برای گیشه دعوت شده است، اما این درست نیست.

سعیده آبشناسان تهیه کننده این نمایش هم از همکاری با حمید امجد اظهار خرسندی کرد و گفت: خوشحالم که در اولین حضور خود در عرصه تئاتر کار را با کارگردان بزرگی‌ مثل آقای امجد شروع کردم، این اولین حضور من در این عرصه است. به خودم می‌بالم که در کنار آقای امجد هستم. همیشه کارهایشان را در صحنه می دیدم اما هیچوقت تصور نمی کردم که تهیه کنند کار ایشان باشم. برای من این پیشنهاد پیشنهاد خوبی بود و من فکر می‌کردم حتا این کار به قرارداد نرسد. این پروژه‌ بسیار بزرگ است و استرس زیادی دارد، کار کردن با شخصیتی مثل آقای امجد که حساسیت‌های زیادی دارند در عین حال که شیرین است بسیار سخت هم هست. اینکه انجمن هنرهای نمایشی این تصمیم ر ا گرفته که تأتر هم تهیه کننده داشته باشد، گام مثبتی در زمینه تئاتر است.

در ادامه افشین هاشمی درباره حضور در این نمایش توضیح داد: من نقش فیروز را بازی می کنم و در این نقش تصویری از تئاتر تخت حوضی داریم اما در این جا غلط گویی یا بداهه گویی هایی که مختص این گونه تئاترهاست وجود ندارد چرا که باید نمایشنامه مکتوب را درست اجرا کنیم.

در پایان این نشست بهنوش بختیاری درباره حضور در این نمایش گفت: من من از طرفداران استاد حمید امجد بودم. تمام تئاترهای ایشان را دیدم و نمایش‌نامه‌هایشان را خواندم به معنی‌ واقعی ایشان را یک مرد با سواد، انسان و عالم می‌‌دانم. روزی که برای این نقش به من تلفن شد احساس کردم دارم سکته می‌کنم. با شناختی‌ که من از این کارگردان دارم بعید می‌‌دانم که حتا ذره ای به گیشه فکر کند. دلم می‌خواست تجربه جدیدی انجام دهم و یاد بگیرم. برای من کمی‌ سخت بود این تمرین‌ها اما مثل دانشگاه بود و اولین بار در زندگیم بود که فهمیدم کلمه یعنی‌ چه، اینکه کلمه بار و معنی‌ و مفهوم دارد.همین الان که اینجا هستم احساس می‌کنم که موجود بسیار خوش شانسی هستم و خدا به من رو کرده است. این کار بسیار حرفه‌ای است از هر لحاظ. همه چیز عالی است. با تمام سختی های شیرینش به من خیلی‌ خوش می گذرد، آرزو می کنم که مردم این کار را ببینند. هر ایرانی باید یک بار «سه خواهر» را بشنود و ببیند. کارگردان های عزیز خوب است که به بازیگران اعتماد کنند و اجازه دهند که در نقش های گوناگون دیده شوند.

 

5858

 

 

 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه