در طول مدت مصاحبه سعی داشت با انتخاب واژه‌های خاص، علاقه و توجه‌ خود به نخستین همكاری‌اش با سینمای ایران را نشان دهد هرچند كه با ذكر خاطره‌یی از دوران نوجوانی‌اش مبنی بر تماشای فیلم‌‌های ایرانی در تلویزیون دولتی شوروی سابق معلوم شد از دیرباز با سینمای ایران آشنایی دارد. الكساندر ناوانف كه بازی در نقش یك نظامی روس را در «استرداد» برعهده دارد یكی از دو بازیگر غیرایرانی این پروژه است كه از سكانس‌های فیلمبرداری شده در مسكو به گروه پیوسته و در بخش اعظمی از داستان حضور دارد.

افسر روسی استرداد

گفت‌وگو با الكساندر ناوانف، بازیگر روس فیلم «استرداد»


در طول مدت مصاحبه سعی داشت با انتخاب واژه‌های خاص، علاقه و توجه‌ خود به نخستین همكاری‌اش با سینمای ایران را نشان دهد هرچند كه با ذكر خاطره‌یی از دوران نوجوانی‌اش مبنی بر تماشای فیلم‌‌های ایرانی در تلویزیون دولتی شوروی سابق معلوم شد از دیرباز با سینمای ایران آشنایی دارد. الكساندر ناوانف كه بازی در نقش یك نظامی روس را در «استرداد» برعهده دارد یكی از دو بازیگر غیرایرانی این پروژه است كه از سكانس‌های فیلمبرداری شده در مسكو به گروه پیوسته و در بخش اعظمی از داستان حضور دارد.

افسر روسی استرداد

 این حضور بهانه‌یی شد تا با او درباره تجربه بازیگری در فیلمی ایرانی و همكاری با گروه سازنده «استرداد» گپی كوتاه داشته باشیم.

شما به عنوان یكی از بازیگران سینمای روسیه تا قبل از حضور در پروژه «استرداد» تا چه حد از سینمای ایران آشنایی داشتید؟ آیا این انتخاب بر اساس نوعی پیش آگاهی قبلی بود یا صرفا آن را در حد و اندازه یك تجربه جدید می‌بینید؟

من زمانی به دنیا آمدم كه اتحاد جماهیر شوروی هنوز پابرجا بود و خوب یادم هست كه آن زمان تلویزیون شوروی فیلم‌های ایرانی هم پخش می‌كرد. یادم هست فیلمی از سینمای ایران دیدم با نام «ببر مازندران» - فقط امیدوارم اسم فیلم درست در خاطرم مانده باشد – كه سیاه و سفید بود. اما بعد از آن و خصوصا پس از فروپاشی شوروی دیگر هیچ فیلم ایرانی از تلویزیون‌های ما پخش نشد، یا حداقل من چیزی ندیدم. در واقع امروز اگر بخواهیم فیلم ایرانی ببینیم فقط در فستیوال‌ها موفق به دیدنش می‌شویم. سینمای ایران را می‌شناسم و می‌دانم كه پس از پیروزی انقلاب‌تان در این عرصه پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌اید. فیلم‌هایتان در جشنواره‌های جهانی موفقیت‌های خوبی به دست آورده‌اند و برخی كارگردان‌‌هایتان چون عباس كیارستمی و اصغر فرهادی در دنیای سینما كاملا شناخته شده‌ هستند.

با توجه به خاطرات‌تان از سینمای ایران و فیلم‌هایی كه در نوجوانی از تلویزیون شوروی سابق دیده‌اید، حال كه به عنوان یك بازیگر روس در كنار یك گروه ایرانی مشغول بازی در فیلمی از سینمای ایران هستید چه احساسی دارید؟

از دید من گروه‌های فیلمبرداری در همه كشورها و فرهنگ‌ها شبیه هم هستند. اینكه چرا از واژه شبیه استفاده كردم به این برمی‌گردد كه همه دست‌اندركاران و فعالان صنعت سینما از نظر من دیوانه‌هایی هستند كه اتفاقا كارشان را به درستی و خوب انجام می‌دهند. دیوانه‌هایی كه كار سخت‌شان را دوست دارند و در هر شرایطی از گرمای وحشتناك كویر گرفته تا سرمای سوزنده سیبری عاشقانه وظیفه‌شان را انجام می‌دهند. ما در پروژه «استرداد» و هنگام فیلمبرداری سكانس‌های مربوط به مسكو در هوای 30 درجه زیر صفر كار می‌كردیم. سرما به حدی شدید بود كه حتی ما هم چیزی نمانده یخ بزنیم در صورتی كه طبیعتا باید به چنین شرایطی عادت داشته باشیم. من می‌دیدم كه همكاران ایرانی در آن سرما یك لیوان چای می‌خوردند و بعد كار خود را انجام می‌دادند. در روسیه هم داستان به همین منوال است و همه با وجود مشكلاتی كه وجود دارد كار خود را انجام می‌دهند. اما درباره «استرداد» باید بگویم برای شخص من تجربه‌یی بسیار گرانبها و عالی بود. به نظرم تعامل خوبی بین ما با بچه‌های ایرانی برقرار بود كه «استرداد» را به خاطره‌یی خوب و فراموش نشدنی برای من تبدیل كرد.

من زمانی به دنیا آمدم كه اتحاد جماهیر شوروی هنوز پابرجا بود و خوب یادم هست كه آن زمان تلویزیون شوروی فیلم‌های ایرانی هم پخش می‌كرد. یادم هست فیلمی از سینمای ایران دیدم با نام «ببر مازندران» - فقط امیدوارم اسم فیلم درست در خاطرم مانده باشد – كه سیاه و سفید بود.

داستان «استرداد» برگرفته از یك واقعه مستند تاریخی است كه در آن متفقین و طبیعتا روسیه به دلیل اشغال ایران در جریان جنگ جهانی دوم ملزم به پرداخت غرامت به ایران می‌شوند. در این واقعه تاریخی ایران در جایگاه متضرر و روسیه به نوعی در جایگاه ضرر رسان قرار دارد. شما به عنوان یك بازیگر روس چه نگاهی به این داستان دارید؟

من تا حدودی تاریخ خوانده‌ام و البته از جریان تاریخی داستان «استرداد» هم باخبرم. روسیه در خلأ جنگ جهانی دوم به دلایلی همراه با انگلستان كشور ایران را كه در جنگ اعلام بی‌طرفی كرده بود برای مدت چند سال اشغال می‌كند. طی كنفرانسی سران متفقین تصمیم می‌گیرند در ازای استفاده از امكانات ایران در جنگ جهانی به این كشور غرامت پرداخت كنند. وقتی قضیه اشغال را به تنهایی در نظر می‌گیریم تنها نتیجه ممكن این است كه ایران مظلوم واقع شده چون در عین اعلام بی‌طرفی اشغال می‌شود. اما باز همین متفقین تصمیم می‌گیرند كه بخشی از ضرر و زیان ایران در جریان این اشغال را جبران كنند اتفاق خوبی است. در كل نگاه منفی و جانبدارانه به این داستان نداشتم و فكر می‌كنم روسیه باید ضررها و زیان‌های وارده به ایران را جبران می‌كرد.

افسر روسی استرداد

رودررویی با بازیگران ایرانی و خصوصا یك بازیگر حرفه‌یی مثل حمید فرخ‌نژاد كه نقش تكین را در «استرداد» بازی می‌كند ، چطور دیدید؟

می‌توانم بگویم در همان برخورد اول ارتباط بسیار خوبی بین ما شكل گرفت. روز اول فیلمبرداری در مسكو اول یك پلان كلی از من گرفته شد و بعد نوبت به پلان‌های بسته رسید. یادم است حمید فرخ نژاد خیلی در آن پلان‌ها به من كمك كرد در حالی كه می‌توانست اهمیت ندهد. فرخ‌نژاد در پلان‌های بسته من كه تصویر او دیده نمی‌شد و فقط من در كادر بودم كنار دوربین قرار می‌گرفت تا حس من درست باشد. این باعث شد تا من در پلان‌های بعدی همین كار را برای او انجام دهم و همین موجب به وجود آمدن رابطه‌یی دوستانه بین ما شد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه اعتماد / الهام انصاری

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه